مستخلص البحث
هدف البحث:
التعرف على أثر استخدام النموذج الواقعي في تصويب التصورات البديلة لبعض المفاهيم البيئية وتنمية الوعي البيئي لدى طفل الروضة، وتكونت مجموعة البحث من (80) طفلًا وطفلةً مقسمة على مجموعتين ضابطة وتجريبية من أطفال روضة فتحي أمين طنطاوي الرسمية للغات المستوى الأول التابعة لإدارة صدفا التعليمية محافظة أسيوط من العام الدراسي 2019-2020م.
منهج البحث:
تم استخدم التصميم شبه التجريبى ذي المجموعتين الضابطة والتجريبية حيث تم تطبيق أداتي الدراسة تطبيقًا قبليًا على المجموعتين، ثم تمت المعالجة التجريبية باستخدام النموذج الواقعي (المتغير المستقل) على أطفال المجموعة التجريبية فقط، ومن ثم تطبيق أداتي الدراسة تطبيقًا بعديًا.
مواد الدراسة وأدواتها:
تم إعداد المواد والأدوات التالية:
أولًا مواد الدراسة:
- قائمة بالمفاهيم البيئية المناسبة لطفل الروضة.
- قائمة بالمفاهيم البيئية التي لها تصورات بديلة لدى طفل الروضة.
- دليل المعلمة لاستخدام النموذج الواقعي في تصويب التصورات البديلة لبعض المفاهيم البيئية وتنمية الوعي لطفل الروضة.
- كتيب أنشطة الطفل لاستخدام النموذج الواقعي في تصويب التصورات البديلة لبعض المفاهيم البيئية لطفل الروضة.
ثانيًا أدوات الدراسة:
- استبانة أسئلة مفتوحة لتشخيص التصورات البديلة لبعض المفاهيم البيئية لطفل الروضة.
- اختبار التصورات البديلة المصور لبعض المفاهيم البيئية لطفل الروضة.
- بطاقة ملاحظة الوعي البيئي لطفل الروضة.
نتائج البحث: أسفرت نتائج البحث عن وجود تأثير كبير لاستخدام النموذج الواقعي لتصويب التصورات البديلة لبعض المفاهيم البيئية وتنمية الوعي البيئي لدى طفل الروضة.
Objective of the research:
Identify the effect of using the actual model to correct alternative perceptions of some environmental concepts and develop environmental awareness for kindergarten children. The research group consisted of (80) boys and girls divided into two control and experimental groups from the children of Fathi Amin Tantawi Kindergarten for the first-level official languages of the Sadfa Educational Administration, Assiut Governorate, from the 2019-2020.
ResearchMethodology:
The quasi-experimental approach with two groups was used and the application of pre and post measurements on the research sample and identifying through this the effect of the experimental variable (actual model) on the two dependent variables (correction of alternative perceptions of some environmental concepts and the development of environmental awareness).
Materials and Tools of the Research: The research was used the following materials and tools prepared by (the researcher): -
- A list of environmental concepts appropriate for a kindergarten child.
- Questionnaire open questions to diagnose the necessary alternative perceptions of a kindergarten child.
- A list of environmental concepts that have alternative scenarios for the kindergarten child.
- Test alternative visualizations of some of the environmental concepts necessary for a kindergarten child.
- Children's Environmental Awareness Note Card.
- A teacher's guide to using the actual model to correct alternative perceptions of some environmental concepts and develop environmental awareness among a kindergarten child.
- Children's activities booklet to using the actual model to correct alternative perceptions of some environmental concepts and develop environmental awareness among kindergarten children.
Results of the research: The results of the research revealed in a significant impact of using the actual model to correct alternative perceptions of some environmental concepts and develop environmental awareness among kindergarten children.