Skip to main content

تأثير برنامج تعليمي باستخدام تمرينات المنافسة على مستوى الأداء المهارى في الكرة الطائرة


The Effectiveness of An Educational Program Using the Competition Exercises on the Level of Skill Performance in Volleyball*

مؤلف البحث
*د. أيمن عبده محمد محمد
ملخص البحث

تأثير برنامج تعليمي باستخدام تمرينات المنافسة على مستوى
الأداء المهارى فى الكرة الطائرة

• دكتور/ أيمن عبده محمد محمد

استهدف البحث تصميم برنامج تعليمي باستخدام تمرينات المنافسة ومعرفة تأثيره على مستوى الأداء المهارى فى الكرة الطائرة للطلاب.
واستخدم الباحث المنهج التجريبي باستخدام التصميم التجريبي لمجموعتين تجريبيتين.
كما قام الباحث باختيار عينة البحث بالطريقة العمدية العشوائية، من طلاب الفرقة الثالثة بكلية التربية الرياضية جامعة أسيوط للعام الدراسي 2005-2006م، حيث بلغ عددهم (40) طالب وتم تقسيمهم إلـى مجموعتين متساويتين.
واستخدم الباحث الاختبارات المهارية، تصميم تمرينات البرنامج التعليمي باستخدام تمرينات المنافسة كالتالي: - التمرينات البدنية، التدريبات المهارية، تدريبات التدرج الخططي، التدريبات المركبة ، تدريبات مواقف اللعب، البرنامج التعليمي باستخدام تدريبات المنافسة.
قام الباحث بوضع الوحدات التعليمية مقسمة إلى دروس أو محاضرات وقسمت إلى 14 درس تعليمي بواقع درسين أسبوعياً طبقا للائحة الكلية، زمن الدرس التعليمي(105) دقيقة، وبناء على ذلك فقد استغرق تنفيذ البرنامج التعليمي سبعة أسابيع، وتوصل الباحث إلى أن استخدام أسلوب التدريس بالطريقة التنافسية له تأثير ايجابي على تحسن مستوى الأداء المهارى فى بعض مهارات الكرة الطائرة. استخدام أسلوب التدريس بالطريقة التنافسية له تأثير ايجابي أفضل وبدلالة إحصائية من استخدام أسلوب الأوامر فى التدريس تحسن مستوى الأداء المهارى فى الكرة الطائرة، رغم تعدد الأساليب التعليمية إلا إننا لا نستطيع أن نجزم ان هناك أسلوب أفضل من الأخر فكل أسلوب له مميزاته التى يمكن الاستفادة منها فى العملية التعليمية وفقا للإمكانات المتوفرة والفئة التى يتم التطبيق عليها. كما أوصى الباحث إلى تعميم وإدراج أسلوب التدريس بطريقة المنافسة(تمرينات المنافسة) كإحدى طرق التعلم للمهارات الحركية الأساسية للكرة الطائرة، أهمية الأخذ بالأساليب التدريسية التي تعطى دورا فعالا للطالب خلال العملية التعليمية توافقا مع التحديث والتطوير التربوي.

The Effectiveness of An Educational Program Using the Competition Exercises on the Level of Skill Performance in Volleyball*

* Dr. Ayman Abdou Muhammad Muhammad,

The present research attempts to design a pedagogical program using the competition exercises in order to know its effect on the level of skill performance in volleyball for students. The researcher used the experimental approach, depending on the experimental design in two experimental groups. The sample of the study was selected according to the random-purposeful way from among the 3rd year students, faculty of physical Education, Assiut University 2005/2006. the number of students was 40 students divided equally into two groups.
The researcher used the skill tests and designed the exercises of the pedagogical program using the competition exercises as follows: the physical exercises, skill exercises, exercises of gradual planning, complex(compound) exercises, game situation exercises, and the pedagogical program using the competition exercises.
Pedagogical units were divided into classes or lectures( 14 lessons); two lectures a week according to the Faculty bylaw. A lecture lasts for 105 minutes. Hence, the program continued seven weeks. It was clear that the use of the competitive approach has a positive effect on the performance of some volleyball skills. This approach is better than and has better statistical outcomes in comparison to order(or imperative) approach. Although there are many educational strategies, it cannot be claimed that one strategy is better than another one. Each strategy has its own characteristics according to the group and facilities available. The researcher recommends the use of the competitive approach in learning and improving the basic kinetic skills in volleyball as well as the use of all strategies that have effective role.

*Lecturer at Dept. of Methodology and Physical Education, Faculty of Physical Education, Assiut University, Egypt.

مجلة البحث
مجلة علوم الرياضة
كلية التربية الرياضية "
جامعة المنيا
المشارك في البحث
الناشر
كلية التربيةو الرياضية -جامعة المنيا
تصنيف البحث
2
سنة البحث
2008