Skip to main content

الأبعاد الفنية والتربوية لإقامة متحف تعليمي للحرف الشعبية بمحافظة أسيوط

Research Authors
أ. م. د/ وجدي رفعت فريد
Research Abstract

الأبعاد الفنية والتربوية لإقامة متحف تعليمي للحرف الشعبية بمحافظة أسيوط
Artistic and Educational Dimensions for the Establishment of an Educational Folk Crafts Museum in Assiut Governorate
أ.م.د/ وجدي رفعت فريد نخلة
أستاذ الأشغال الفنية المساعد ووكيل كلية التربية النوعية جامعة أسيوط لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة
تتميز البيئة المصرية بتعدد الصناعات الحرفية التي أبدع فيها المصري من خلال ما توفر له من مواد خام بحسب طبيعته وتوفرها في البيئة المحلية ، وتعتبر محافظة اسيوط من أكثر البلدان التي تعددت بها الحرف الشعبية انعكاساً لكل العصور والحضارات التي أنشئت علي أرضها منذ حضارتي البداري ودير تاسا ومروراً بالعصور المتعاقبة ،حيث انتشرت الحرف الشعبية التي أمدت أسواق مصر بالعديد من المشغولات الشعبية التي قاربت علي الاندثار ،وانطلاقاّ من مبدأ التأكيد علي أهداف التربية الفنية والتي من أهمها تنمية المهارات الفنية في مجال المشاركة المجتمعية في إطار نظام الجودة والاعتماد ،ولذلك يجب عليها التأكيد علي إنشاء متحف تعليمي تراثي يعرض ماخلفه الأجداد من فنون وحرف ومنتجات في طريقها الي الزوال وكيفية المحافظة عليها.
مشكلة البحث : تتحدد المشكلة في التساؤل التالي:
كيف يمكن الإفادة من الأبعاد الفنية والتربوية من خلال إقامة متحف تعليمي للحرف الشعبية بمحافظة أسيوط؟
هدف البحث : الكشف عن الأبعاد الفنية والتربوية لإقامة متحف تعليمي للحرف الشعبية بمحافظة أسيوط.
فرض البحث :هناك إمكانية لتأثيرات إيجابية من الأبعاد الفنية والتربوية عن طريق إنشاء متحف تعليمي بأسيوط.
أهمية البحث
1. إلقاء الضوء علي أهمية المتاحف المتخصصة
2. الكشف عن دور التربية المتحفية كمتطلب أساسي للتربية لتنشئة للفرد.
3. تبصير المشتغلين والحرفين بإمكانية تطوير الحرف الشعبية .
4. إبراز أهمية التدريب والتكوين للجيل الجديد للانخراط في هذه الحرف الشعبية.
حدود البحث:
يقتصر البحث علي: ـــ الحرف التراثية اليدوية بمحافظة أسيوط فقط وهي حرف العظم والقرن والكليم والتلي والفخار ـــ وتفعيل دور المتحف التربوي لحرف أسيوط في الحفاظ علي الحرف من الإندثار وتنمية المنتجات جمالياً ومهارياً
منهج البحث:يتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي لتناول مشكلة البحث بالدراسة وتكون محاورها كالتالي :
• نبذة عن الواقع المعاش للحرف الشعبية بأسيوط وارهاصات التطوير
• دور المتحف التعليمي لدارسي التربية الفنية عاماً والأشغال الفنية علي وجه الخصوص .
• دور المتحف التعليمي للحفاظ علي الحرف الشعبية .
• دور المتحف التعليمي في تعميق الانتماء والهوية المصرية .
• دور المتحف التعليمي في دعم وتطوير الحرف الشعبية لزيادة الدخل القومي .
Assiut University
Faculty of Specific Education
Artistic and Educational Dimensions for the Establishment of an Educational Folk Crafts Museum in Assiut Governorate
Dr. Wagdy Refaat Farid Nakhla
Associate Professor of Handicrafts and Vice-Dean for Community Service and Environment Development Affairs, Faculty of Specific Education, Assiut University
Abstract: The Egyptian environment is characterized by the multiplicity of handicraft industries in which the Egyptians excelled through the availability of raw materials in the local environment. Assiut Governorate is considered one of the cities that have numerous folk crafts that reflect all ages and civilizations that have been established in its territory since the civilizations of El-Badari and Deir Tasa, which witnessed the spread of folk crafts that supplied Egyptian markets with numerous folk handicrafts that are about to get extinct. Based on the emphasis placed on the goals of art education, particularly on the development of artistic skills in the field of community participation within the framework of the quality assurance and accreditation system, an educational museum must be established to display and preserve our ancestors' arts, crafts and products that are on the verge of extinction.
Research Problem: The problem of the present research can be formulated in the following question: How can we benefit by the artistic and educational dimensions of establishing an educational folk crafts museum in Assiut Governorate?
Research Objective: The present research aims at identifying the artistic and educational dimensions of establishing an educational folk crafts museum in Assiut Governorate.
Research Hypothesis: There are possible positive effects of the artistic and educational dimensions of establishing an educational folk crafts museum in Assiut Governorate.
Research Significance:
1. Shedding light on the importance of specialized museums.
2. Revealing the role of museum education as a prerequisite for an individual's education and upbringing.
3. Enlightening craftsmen about the possibility of developing folk crafts.
4. Highlighting the importance of the training and formation of the new generation to engage in these crafts.
Research Limitations:The present research is limited to traditional handicrafts in Assiut Governorates, i.e. bone work, horn work, mats, embroidery and pottery, and enhancing the role the educational museum for Assiut crafts in preserving these crafts from extinction and developing products in terms of aesthetics and skills.
Research Method: The present research uses the descriptive analytical method to investigate the research problem which revolves around the following: •Shedding light on the current situation of folk crafts in Assiut and the signs of development.
•The role of the educational museum for art education students in general and handicraft students in particular.
•The role of the educational museum in preserving folk crafts.
•The role of the educational museum in deepening belongingness and the Egyptian identity.
•The role of the educational museum in supporting and developing folk crafts to increase national income.

Research Department
Research Journal
المؤتمر العلمي الدولي السادس” تعليم الفنون ومتطلبات التغيير ” كلية التربية الفنية جامعة حلوان
Research Member
Research Publisher
NULL
Research Rank
3
Research Vol
NULL
Research Website
NULL
Research Year
2016
Research Pages
NULL