Skip to main content

الإفادة من برمجيات الكمبيوتر في استحداث أنماط تصميمية للمشغولة الخشبية

Research Authors
م / محمد عبد الباسط محمد درويش
مدرس مساعد بكلية التربية النوعية – جامعة أسيوط
قسم التربية الفنية ( أشغال خشب )
Research Abstract

الإفادة من برمجيات الكمبيوتر في استحداث أنماط تصميمية للمشغولة الخشبية
لقد رأى الباحث أن هذه الجزئية جديرة بالبحث والدراسة خاصة أن الحاسب الآلي لا غنى عنه اليوم في جميع التخصصات ومن الضروري مسايرة الفنان والباحث إلى هذا التطور الكبير الحادث وما يحدث في تكنولوجيا المعلومات هذا بالإضافة إلى احتياج جميع المجالات الفنية إلى التقدم والرقى بالمستوى العام الذي من شأنه العلو والتقدم بمجالات التخصص .
وقد تكون الإطار العام للبحث من مشكلة البحث التي ظهرت في التساؤلات التالية:
إلى أي مدى يفيد الحاسب الآلي في مجال الأشغال الخشبية ؟
وإلي اى مدى يساهم الحاسب الآلي في استنباط حلول تشكيلية تصميمية جديدة تصلح كمشغولات خشبية ؟
فروض البحث
التي تمثلت في فرضين هما:
1- قد تصل الاستفادة من برمجيات الكمبيوتر إلى تصميم المشغولة الخشبية في الشكل النهائي الذي قد نحدد فيه أنواع وألياف وألوان الأخشاب المستخدمة قبل التنفيذ.
2- انه إذا استخدمت برمجيات الحاسب الآلي المعدة للاستخدام الفني في المساعدة في عمل تصميمات المشغولات الخشبية فان ذلك سيزيد من معدلات سرعة وسهولة وتعدد الأفكار والتصميمات التي تصلح لذلك.
أهداف البحث
1- إدماج الأساليب التكنولوجية الحديثة في مجال أشغال الخشب للاستفادة منها في استنباط حلول جديدة للمشغولة الخشبية.
2- الاستفادة من السرعة الفائقة للكمبيوتر مع تعددية الحلول والإمكانات وسهولة النسخ والتجارب في العمليات التصميمية المختلفة.
3- الوصول إلى الشكل النهائي للمشغولة الخشبية قبل التنفيذ بما تحتويه من أشكال وألوان الخشاب بالإضافة إلى الملامس وأشكال المستويات .
أهمية البحث
1- استحداث أنماط تصميمية جديدة للمشغولة الخشبية من خلال استخدام الكمبيوتر.
2- الحصول على العديد من الحلول التصميمية في وقت قصير ومقاييس منتظمة .
حدود البحث
يقتصر البحث الحالي على :
1- دراسة مختصرة عن الكمبيوتر وأجزاؤه
2- دراسة مختصرة لبعض برمجيات الكمبيوتر المعدة للاستخدام الفني
3- بعض التجارب التصميمية لكيفية الاستفادة من إمكانيات الكمبيوتر الفنية والتصميمية
4- بعض التجارب التصميمية لمشغولات خشبية يظهر بها مدى الاستفادة من برمجيات الكمبيوتر
منهجية البحث
المنهج التجريبي
وقد تكون البحث من شقين:
الشق الأول: الإطار النظري، وتضمن:
التعريف بالكمبيوتر من حيث المكونات والخطوات الأساسية لمعالجة البيانات بالإضافة إلى دراسة مختصرة لبعض برمجيات الكمبيوتر المعدة للاستخدام الفني مثل
Paint
Word
Sketch up
Photo shop
Adobe Illustrator 10
اثر الكمبيوتر في التربية الفنية وأشغال الخشب
وقد تناول فيها الباحث الموضوعات التالية : علاقة الكمبيوتر بالتربية الفنية من حيث الاستفادة العملية وكذلك علاقة الكمبيوتر بمجال التخصص والكمبيوتر وأشغال الخشب من حيث أهمية الحاسب الآلي في تخصص أشغال الخشب ومدى الإفادة واثر الحاسب الآلي في تخصص أشغال الخشب والدراسات الفنية أو التربوية التي تطرقت إلى الحاسب الآلي وعلاقتها بأشغال الخشب
الشق الثاني: الإطار التطبيقي، وتمثل في:
وقد قام الباحث في هذا الجزء ببعض التطبيقات العملية لأعمال نفذت بالحاسب الآلي استخدم فيها الباحث بعض البرامج المعدة للاستخدام الفني. كما سيقوم الباحث ببعض التجارب التصميمية لكيفية الاستفادة من إمكانيات الكمبيوتر الفنية والتصميمية بالإضافة إلى بعض التجارب التصميمية لمشغولات خشبية يظهر بها مدى الاستفادة من برمجيات الكمبيوتر

وتمثلت نتائج البحث فيما يلي:
1. إن استخدام الكمبيوتر قد وفر الكثير من الوقت والجهد وتعدد الحلول التصميمية
2. التحليل والصياغة من المميزات الأساسية في العمليات التصميمية للحاسب
3. خطوة الإدخال Input و خطوة المعالجة Processing و خطوة الإخراج output هي الخطوات الأساسية للتعامل مع الحاسب الآلي
4. استحداث أنماط تصميمية جديدة للمشغولات خشبية عن طريق برمجيات الكمبيوتر سهلا جدا .
5. يفيد الكمبيوتر إلى مدى كبير في مجال أشغال الخشب حتى انه يصل إلى حد التمكن المهاري من التحليل والصياغة التصميمية وتخيل المنتج الخشبي بصورة نهائية.
وتمثلت توصيات البحث فيما يلي:
1. استخدام الكمبيوتر في جميع مجالات التخصص.
2. البحث وراء البرمجة الفنية حتى نصل إلى كل ما نريده من أدوات مساعدة تسهل وتثرى المجالات الفنية المختلفة.
3. ليس من الصعب استحداث أنماط تصميمية جديدة عن طريق برمجيات الكمبيوتر ولكن الصعب هو عدم التقليد.
4. اضافة مقررات من البرمجيات الفنية إلى كل دارسي الفن.
5. إدراج الحاسب الآلي في أشغال الخشب يثرى المجال.

RESEARCH SUMMARY

Search title

Utilizing from computer software to develop
Design patterns for wooden work

He saw the researcher that this partial worthy of research and study in particular that the computer is indispensable today in all disciplines is necessary to keep pace with the artist and researcher to this great development of the incident and what is happening in information technology in addition to the requirement of all functional areas of progress and uplift the general standard which would Height and progress areas of specialization.
May be a general framework for research on the research problem that appeared in the following questions:
To what extent benefits of computers in the field of Wood?
And to what extent it contributes to the computer in the development of new design solutions suitable plastic, wooden work?

Research Hypotheses
Marked by the two assumptions, namely:
1 - up to benefit from computer software to design a busy timber in the shape of the final, which may determine the types of fibers and colors of wood used prior to implementation.
2 - that if you use the Software for use in technical assistance in the work of the woodwork designs, it will increase the rates of speed and ease and the multiplicity of ideas and designs that are suited to it.

Research Objectives
1 - integrating new technologies in the field of woodwork to take advantage of them in developing new solutions to the busy timber.
2 - take advantage of the high speed of the computer with the multiplicity of solutions and capabilities and ease of copying and testing operations in various design.
3 - Access to the final form of the busy timber before implementation, including content of the forms and colors in addition to wood Toucher and forms of levels.

The importance of research
1 - Development of new design patterns for the busy timber through the use of the computer.
2 - Access to many of the design solutions in a short time and the standards regularly.

Frontiers of research
The current research is limited to:
1 - brief study of the computer and its parts
2 - brief study of some computer software designed for the use of technical
3 - Some design experience on how to take advantage of the potential of computer art and design
4 - Some experience of design woodwork shows the utilization of computer software

Research Methodology
Experimental method

The research consisted of two parts:

The first part: the theoretical framework, and included:
Profile in terms of computer components and the basic steps for data processing in addition to a brief study of some computer software designed for use such as technical
Paint
Word
Sketch up
Photo shop
Adobe Illustrator 10
After the computer in art education and Wood
Has been addressed by the researcher the following topics: Relationship Computer Art Education in drawing process as well as related computer field of specialization and computer and Wood in terms of importance of computer in the specialty woodwork and how to report the effect of computers in specialty woodwork and technical studies or educational Turning to the Computer and their relationship to work that Wood

The second part: the framework application, and represent, in:
The researcher has in this part of some of the practical applications of the work carried out computer-use some of the programs in which the researcher intended for use artwork. Researcher will also design some experiments on how to take advantage of the possibilities of computer art and design as well as some of the experiences of the woodwork design shows the utilization of computer software

The outcome of the research are as follows:
1. The use of the computer has provided a lot of time and effort and the multiplicity of design solutions
2. Analysis and drafting of the basic features in the design of computer operations
3. Input Input step and step and step processing Processing the output are the basic steps for dealing with the computer
4. Development of new design patterns for woodwork through computer software very easy.
5. According to the computer to a large extent in the field of woodwork so he stopped short of being able to skill analysis and drafting design and imagine the final wood product.

The recommendations of the research were as follows:
1. Use of computers in all areas of specialization.
2. Research and programming behind the art in order to reach all of the tools we want to help facilitate and enrich the various functional areas.
3. It is not difficult to develop new design patterns through computer software, but hard is not the tradition.
4. Well as technical decisions of the software to all students of art.
5. The inclusion of computers in Wood enriches the area.

Research Department
Research Journal
مجلة بحوث التربية النوعية العدد العشرون ( عدد خاص فبراير 2011)جامعة المنصورة
Research Publisher
مجلة بحوث التربية النوعية - جامعة المنصورة
Research Rank
2
Research Vol
العشرون
Research Website
NULL
Research Year
2011
Research Pages
NULL