يتناول البحث حركة الخزف المعاصر والأستفادة منة بما يتفق وثقافتنا ويكون له دور فعال في قضية تعزيز الانتماء القومي وتأكيد الهوية المصرية داخل الحركة التشكيلية المعاصرة .
وجدير بالذكر أن نشير إلى أن مصر كانت من أعرق الدول وأكثرها تميزاً بطابعها القومي. وعرفت بأنها مهد الفنون. ولقد نال فن الخزف قسطاً كبيراً من العناية في عهودها المختلفة . فأنتجت من وحي البيئة والتراث أروع ما ميز فنونها. ذلك مما حافظ على ملامح هويتها عبر العصور المختلفة، رغم ما مرت به من صراعات وحروب ووجود ثقافات دخيلة عليها. أما منذ منتصف القرن العشرين فنحن نواجه تيارات فكرية وثقافية وفنية في قمة الخطورة عل هويتنا العربية ، فهي تكاد أن تجرف أمامها الكثير من خصوصيات الشعوب وتفكك الروابط القومية. وهي ما تسمى بـ "التعددية الثقافية" و "العولمة" و"نظرية التحديث". وهنا تكمن الخطورة، حيث ظهرت على الأفق تيارات واتجاهات فنية مصرية تنادي بالأخذ بالأساليب المعاصرة والتأثر بالحركات الغربية الحديثة. وإنه لمما يلفت النظر ويبعث على الدهشة أن ينصرف بعض الخزافين المصريين المعاصرين عن معطيات التراث بما يتضمنه من قيم فنية وتشكيلية. في نفس الوقت الذي نجد فيه باحثي الغرب وعلمائه متعطشين إلى معرفة الكثير منه مما جعلهم يسعون إلى دراسة التراث والتعمق في جذوره ليأخذوا منه دفعاتهم الانطلاقة إلى التجديد.
وهذا لا يعني أن الباحثة تهدف إلى معارضة هذه التيارات الحديثة أو الوقوف ضد التيار فلا يستطيع أحد أن ينكر أهمية التحديث لمواكبة التغيرات العالمية، إذ أننا بالفعل نتعامل مع العالم المعاصر ككل وأن هناك وعي يزداد بأهمية معرفة وجهات النظر بين الشعوب والثقافات المختلفة. وهنا يكمن حل المعادلة الصعبة. إذ ترى الباحثة أنه من الممكن أن نتقبل اكتشافات القرن الحادي والعشرين بما يتفق مع ثقافتنا ويساعد على تأكيد هويتنا العربية المصرية كجزء لا يتجزأ من صورة عالمنا المعاصر.
The research of contemporary ceramics movement and benefit from it in accordance with our culture and have an active role in the cause of promoting national loyalty and identity within the Egyptian contemporary art movement.
It is noteworthy to point out that Egypt was one of the oldest and most prestigious national character. It was known as the cradle of the arts. He was awarded the potter's art a great deal of care in different epochs. Synthesized inspired by the Environment and Heritage coolest feature of arts. So, which kept the features of the different identity through the ages, despite what it had experienced conflicts and wars and the presence of exotic cultures on them. But since the mid-twentieth century, we face the streams of thought and cultural and artistic at the top of Arab identity at risk, it is almost washed away before many of the characteristics of peoples and the disintegration of national bonds. The so-called "multiculturalism" and "globalization" and "theory of modernization." Herein lies the risk, appeared on the horizon where the currents and trends of Egyptian Art calls for the introduction of modern methods and the impact of movements in the modern West. It is indeed striking and surprising some potters to go out on the contemporary Egyptian heritage, including data contained in the values of art and plastic arts. At the same time when the West, researchers and scientists hungry to know a lot of it, making them seek to study the heritage and deepen the roots to take him to their payments start to be replaced.
This does not mean that the researcher intended to oppose these trends of modern or stand against the tide No one can deny the importance of modernization to keep abreast of global changes, as we are already dealing with the modern world as a whole and there is increasing awareness of the importance of knowledge and views between the different peoples and cultures. Here's solve the equation. The researcher believes that it is possible to accept the discoveries of the twentieth century atheist and consistent with our culture and help to confirm the identity of Arab-Egyptian as an integral part of the image of the contemporary world.