Skip to main content

القيم الجمالية في المحفات المصرية القديمة كمصدر لإبداع صياغات طباعية معاصرة

Research Authors
د/ إيمان عبد الله محمد عثمان محمد مدرس طباعة المنسوجات - كلية التربية النوعية - قسم التربية الفنية
Research Abstract

ملخص البحث:
تحاول الشعوب في العصر الحديث إيجاد وسائل الدفاع عن هويتها الثقافية، للمحافظة على خصوصيتها، وهذه المسئولية تقع على عاتق الجميع، الحكومات والشعوب والمثقفين والفنانين، فيجب على الإنسان بصفة عامة والفنان بصفة خاصة أن يحافظ على شخصيته من خلال أعماله من حيث الموضوع وإختيار العناصر والتقنيات المستخدمة لإخراج هذه الأعمال الفنية، لذا فقد جاء هذا البحث متناولاً أثر الهوية المصرية كمصدر لأبداع لوحات طباعية مستوحاة من المحفات المصرية القديمه.
بدأت الدراسة بمقدمة عن أهمية أبراز الهوية المصرية من خلال الفن في ضوء التطور التكنولوجي، من خلال دراسة وصفية لمختارات من المحفات المصرية القديمة(أدب الرحلات في مصر الفرعونية) منذ عصر ما قبل الأسرات حتى نهاية الدولة الحديثة، وذلك للتعرف على القيم الجمالية لها، مع التعرف على السمات العامة للفن المصري القديم تبعاً لإختلاف مدارس الفن أنذاك، والتى تتمثل في(المثالية، الواقعية، والمدرسة التى إمتزج فيها الأثنان معاً، والمدرسة الآتونية)، والتى ظل لهذه المدارس وجودها على إمتداد الحضارات المصرية القديمة المختلفة.
وتعتبر المحفات وما بها من قيم (تشكيلية، جمالية، تعبيرية) مصدر قوى لإبداع لوحات طباعية تعبر عن الهوية المصرية، وذلك من خلال تطبيق تلك الإمكانات بالتقنيات الطباعية المختلفة، والتى تتمثل في (المينوتيب، الرسم المباشر)، كما استخدمت الباحثة أنواع مختلفة من العجائن الطباعية، وتتمثل في (ملونات البجمنت، أحبار الكينو) حيث تم إختيار هذة التقنيات لما تتمتع به من التغير والإستحداث تبعاً للملامس المختلفة المستخدمه، هذا بالأضافة إلى تطبيق تلك الملونات بالتقنيات المختارة علي سطح طباعي معدّ من قبل الباحثة (سابق التجهيز)، وذلك للتأكيد على الهوية المصرية الفرعونية.
Research Summary:
The peoples, in the modern era, try to find ways to defend their cultural identity and to preserve their privacy. This responsibility rests with everybody, governments, peoples, intellectuals and artists. In general, the human being and the artist in particular must preserve their character through their work in terms of subject matter, and the choice of elements and techniques used in order to produce these works of art. Therefore, this research deals with the impact of Egyptian identity as a source for the creation of paintings inspired by ancient Egyptian manuscripts.
The study began with an introduction to the importance of highlighting the Egyptian identity through art in the light of technological development through a descriptive study of selections from Egyptian ancient manuscripts (travel literature in Pharaonic Egypt) from the pre-dynasty era to the end of the modern state. To learn about the general features of the ancient Egyptian art according to the different schools of art at the time, namely (idealism, realism, the school where the two were mixed together, and the Antonian school), where such schools have remained throughout the various ancient Egyptian civilizations.
The stretchers are considered, with what they have of values (artistic, aesthetic, expressive) to be a powerful source for the creation of printed paintings expressing the Egyptian identity through the application of these plastic possibilities using the different printing techniques, namely, (Mino tip, Direct Drawing). The researcher also used the colors of these products were chosen according to the different contact lenses used. In addition to applying these colors to the selected techniques on a prepared surface prepared by the researcher (prefabricated) so as to emphasize Pharaonic Egyptian Identity.

Research Department
Research Journal
مؤتمر القمة الدولي للفنون والتخطيط المؤتمر الثامن
Research Member
Research Publisher
الاتحاد العالمي لتعليم الفنون
Research Rank
1
Research Vol
NULL
Research Website
NULL
Research Year
2019
Research Pages
NULL