استهدف البحث التعرف على فعالية برنامج علاجي بالفن التشكيلي في التخفيف من الرهاب الاجتماعي لدي المراهقين الصم وأثره على تنمية مهارات التفكير الإبداعي لديهم وتكونت عينة الدراسة من 12 طالب من الصم تراوحت أعمارهم ما بين (12 -16) سنة وتم تطبيق مقياسي الرهاب الاجتماعي والتفكير الإبداعي من إعداد الباحثين إضافة إلى البرنامج لخفض الرهاب الاجتماعي لدى هؤلاء الطلاب وأظهرت النتائج ما يلي:
1- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات عينة الدراسة في القياسين القبلي والبَعدي على مقياس الرهاب الاجتماعي لدى عينة الدراسة في الاتجاه البَعدي.
2- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات عينة الدراسة في القياسين القبلي والبَعدي على اختبار تورانس للتفكير الإبداعي لدى عينة الدراسة في الاتجاه البَعدي.
3- لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي رتب درجات عينة الدراسة في القياسين البَعدي والتتبعي على مقياس الرهاب الاجتماعي لدى عينة الدراسة.
4- لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي رتب درجات عينة الدراسة في القياسين البَعدي والتتبعي على اختبار تورانس للتفكير الإبداعي لدى عينة الدراسة.
Abstract:
The current research aimed to identify the effectiveness of a therapeutic program in plastic art in alleviating the social phobia of Deaf adolescents and its effect on the development of creative thinking skills. The study sample consisted of 12 deaf students ranging in age from 12 to 16 years. Social phobia and creative thinking by the researchers in addition to the program to reduce social phobia among these students and the results showed the following:
1 - There were statistically significant differences between the middle grades of the study sample in the tribal and remote measurements on the scale of social phobia in the study sample in the post - direction.
2 - There were statistically significant differences between the mean grade levels of the study sample in the tribal and remote measurements on the Torrance test of creative thinking in the study sample in the post - direction.
3. There is no statistically significant difference between the average grade of the sample of the study sample in the post-measurement and follow-up measures on the social phobia scale in the study sample.
4-There is no statistically significant difference between the average grade of the sample of the study sample in the two dimensions and follow the Torrance test for creative thinking in the study sample