Skip to main content

ثقافة معالجة الخامات البيئية في فن التصوير كمدخل لتنمية الوعي البيئي والحس الجمالي لطلاب كلية التربية النوعية بأسيوط

Research Authors
ياسر محمد فضل
Research Abstract

يعتبر الفن نشاط إنساني نابع من تفاعل الإنسان مع خامات البيئة التي يعيش بها ، وأن تنمية الوعي البيئي والحس الجمالي للفرد نحو البيئية من الأهداف الرئيسية للتربية الفنية، ولقد نزعت الاتجاهات الفنية في تصاوير ما بعد الحداثة إلى الجمع بين الأساليب المختلفة للمجالات التشكيلية من خلال الفن التجميعي وفن البيئة والأرض وغيرهم ، فاحتوى العمل الفني الواحد على تقنيات متنوعة من تلوين وتجسيم ونسيج ولصق وتركيب وتعشيق وغيرها، ساهم في ذلك استخدام خامات البيئة بأنواعها المتعددة، كوسيط فني يضفى على أعمال التصوير أبعادا حقيقية مبتكرة.
وبذلك يكون تأثير البيئة على رؤية وإبداع العمل الفني يأتي من خلال الوعي بالمعطيات التشكيلية للخامات البيئية المحيطة بالفنان، أيضًا واختلاف العمل الفني من فترة إلى أخرى ينبع من تأثير الثقافة السائدة في فلسفة العصر الذي يعيش فيه الفنان حيث أن هذا الاختلاف في الأشكال المرئية للفن إنما يرتبط بثقافة كل فترة وفلسفتها.
كما تختلف مكونات الثقافة التي يتفاعل الإنسان من خلالها مع بيئته الطبيعية من مجتمع إلى آخر،وقد يرجع اختلاف هذه المكونات إلى اختلاف في درجة ما يحظى به كل مجتمع من هذه المجتمعات من تقدم تكنولوجي يؤثر بدوره على جوانب الثقافة الأخرى لهذا المجتمع.
وبهذا تتضح الحاجة إلى معرفة ثقافة الآخر في معالجة خامات البيئة المستخدمة في مختارات من فنون تصوير ما بعد الحداثة – بين مصر والغرب - بأنواعها المختلفة والوقوف على خصائصها وتباين أشكالها وملامسها وألوانها وغيره للاستفادة منها في تنمية الوعي البيئي والحس الجمالي لدي طلاب كلية التربية النوعية بجامعة أسيوط.
في ضوء ما سبق تتلخص مشكلة البحث في السؤال الأتي:
هل يمكن تنمية الوعي البيئي والحس الجمالي لدي طلاب كلية التربية النوعية بجامعة أسيوط من خلال التعرف علي ثقافة الفنان المصري والغربي في معالجة الخامات البيئية في فن التصوير ؟
أهداف البحث:
1- الكشف عن المعالجات التشكيلية للخامات البيئة في مختارات من أعمال الفنانين المصريين والأجانب الذين عمدوا إلى الارتباط بخامات البيئة في إبداعاتهم الفنية بغرض الوصول إلى مداخل لتنمية الوعي البيئي لدي طلاب كلية التربية النوعية بجامعة أسيوط.
2- فتح آفاق جديدة للتجريب بالخامات البيئية في محافظة أسيوط سعياً للتوصل إلى تكوينات جمالية مستحدثة في مجال التصوير.
فروض البحث:
1- هناك علاقة إيجابية بين دراسة طرق وأساليب معالجة الخامات البيئة في فن التصوير وتنمية الوعي البيئي لدي طلاب كلية التربية النوعية بجامعة أسيوط.
2- يمكن توجيه طلاب التربية النوعية وفق خطة لتدريس التصوير بتوظيف الخامات البيئة لمحافظة أسيوط جمالياً في أعمالهم التصويرية.
إجراءات البحث:
يتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي من حيث إطاره النظري و المنهج التجريبي من حيث إطاره التطبيقي ، فالإطار النظري يتناول أنواع الخامات البيئية المختلفة والوقوف على خصائصها وتباين أشكالها وملامسها وألوانها، وتحديد الأبعاد الجمالية والتشكيلية للخامات البيئية عند بعض الفنانين المصريين والأجانب، واستخلاص أساليب المعالجات التشكيلية للخامات البيئية في تصاوير ما بعد الحداثة ،كذلك تحليل لأحد المنطلقات الفلسفية التي تدعو إلي التجريب بالخامات البيئية في مجال الفن التشكيلي.أما الإطار التطبيقي يتبع المنهج التجريبي في إجراء التجربة الطلابية وفق خطة لتدريس التصوير بتوظيف الخامات البيئة جمالياً في أعمالهم التصويرية.
نتائج البحث:
ساعدت دراسة ثقافة معالجة الخامات البيئة في فن التصوير علي الوعي الإدراكي و الثقافي بالخامات البيئية لدي طلاب الكلية وتنمية حسهم الجمالي علي إنتاج لوحات تصوير مستحدثة تحمل طابع وملامح الثقافة المصرية بصعيد مصر. ( صور الأعمال مرفقة بالبحث).
Art is human activity comes from human interaction with the raw environment in which live, and that the development of environmental awareness and aesthetic sense of the individual towards the environment of the main objectives of art education, and has stripped art trends in the Imagery of postmodernism to combine different styles of the areas of plastic through art synthesis art of the environment and the earth, and others, Vahtoy artwork on one variety of coloring techniques and put into weaving and installation and paste the clutch and others, contributed to the use of multiple types of raw materials of the environment, art as a mediator to confer on the dimensions of the real creative Painting.
Thus, the effect of environment on the vision and creativity of the artwork comes through awareness with data fine for raw materials, ambient artist, too and different artwork from time to time stems from the influence of the dominant culture in the philosophy of the times in which they live artist, where this difference in the forms of visual art, but is associated culture and philosophy of each period.
The different components of the culture from which the human interacts with its natural environment from one community to another, this difference may be due to the different components in the degree enjoyed by every community of these communities to technological advances in turn affects other aspects of culture of this community.
With this clear need to know the culture of the other in the treatment of ores of the environment used in the selection of art Painting post-modernity - between Egypt and the West - of various types and stand on their characteristics and the varying forms and Mlamesha and colors and the other for use in the development of environmental awareness and aesthetic sense of students at the Faculty of Specific Education, University of Assiut.
In light of the above summarized the research problem in question is the following:
Is it possible to develop an awareness of environmental and aesthetic sense of students at the Faculty of Specific Education, Assiut University by recognizing the culture of the artist and the western in the treatment of environmental materials in the art of Painting?
Aims of the research:
1- Detection of plastic processors of raw materials in the environment of a selection of Egyptian and foreign artists who wanted to link raw materials, the environment in artistic creations for access to the entrances to the development of environmental awareness among students of the Faculty of Specific Education, Assiut University.
2- Open new horizons for environmental testing ores for Assiut Governorate in order to develop environmental awareness and access to innovative configurations in the field of Painting.
Hypothesis of the research:
1-There is a positive relationship between the study of ways and methods of ore processing environment in the art of Painting and the development of environmental awareness and aesthetic sense of students at the Faculty of Specific Education, University of Assiut.
2- Education students can be directed in accordance with a plan for quality teaching materials employ imaging environment for the province of Assiut in their visual aesthetic.
Search procedures:
Follow the research descriptive and analytical approach in terms of the theoretical framework, which Treatments the types of raw materials of various environmental and stand on their characteristics and the variability of forms and Mlamesha and colors, select the dimensions and aesthetic plastic for raw materials, environmental in some Egyptian artists and foreigners, extraction methods and processors of plastic and technical and technological possibilities for the formation of materials of environmental Imagery postmodern , analysis of the philosophical premises which calls for experimentation in the field of environmental ores art. the framework follows the experimental method applied in the experiment according to a plan to student teach Painting raw materials employed in their work environment aesthetically pleasing graphic.
Results of the Search:
Helped to study the culture of ore processing environment in the art of Painting on the cognitive awareness of environmental and cultural ores have college students and develop their sense of aesthetic to the production of novel imaging plates bearing the character and features of Egyptian culture in Upper Egypt. (Photos attached to the search business).

Research Department
Research Journal
المؤتمر الدولي التاسع - مؤتمر الفن وثقافة الآخر - كلية الفنون الجميلة - جامعة المنيا
Research Member
Research Publisher
كلية الفنون الجميلة - جامعة المنيا
Research Rank
3
Research Vol
الثاني
Research Website
كلية الفنون الجميلة - جامعة المنيا
Research Year
2012
Research Pages
NULL