Skip to main content

تقنيات الفن الرقمي والإفادة منها في إبداع أعمال تصويرية مستوحاة من التعبيرات الروحية للفن الشعبي

Research Authors
ياسر محمـد فـضل
Research Abstract

مقدمة ومشكلة البحث:
إن البحث عن موروثاتنا الشعبية المصرية تدعونا إلى التنقيب في روح هذا البلد والبحث عن ملامحه الصادقة من خلال التعبيرات الروحية للفن الشعبي والتي تمثل جانبًا من الثقافة الإنسانية وعنصرًا أساسيًا في هيكله البناء الثقافي كما أنها تمثل قيمة فنية وتشكيلية ومدخلاً لإبداع أعمال تصويرية يتم معالجتها بالتقنيات الرقمية الممثلة في (الكمبيوتر) ببرامجه المتعددة كوسيط متقدم الحصيلة المرئية في مجال الفنون التشكيلية عامة ومجال التصوير خاصة، بحيث أعطى الفرصة لإمكانية التغيير والتعديل بسرعة ويسر ( شكلاً و لونًا و ملمسًا ) الأمر الذي يتطلب بالطرق اليدوية بذل الجهد والوقت لرؤية وإحداث ذلك. ومن ثم يسعى البحث إلى كيفية تأصيل الموروثات الشعبية والحفاظ علي الهوية القومية وتوظيف تلك التعبيرات الروحية باستخدام التقنيات الرقمية الحديثة في إبداع أعمال تصويرية ذاتية.

في ضوء ما سبق تتحدد مشكلة البحث الحالي في السؤال الأتي:
هل يمكن الوصول إلى حلول تشكيلية جديدة في مجال التصوير مستوحاة من التعبيرات الروحية للفن الشعبي يتم معالجاتها بتقنيات رقمية؟
أهداف البحث :
يهدف البحث إلى تأصيل الموروثات الشعبية والحفاظ علي الهوية القومية وذلك من خلال:
1- دراسة وتحليل لنماذج من التعبيرات الروحية للفن الشعبي وذلك بهدف تحديد القيم الفنية والجمالية لها.
2- الاستفادة من تقنيات الفنون الرقمية وما تتضمنه من تطورات حديثة في إبداع أعمال تصويرية مستلهمة من التعبيرات الروحية للفن الشعبي.
فروض البحث:
1- يمكن الاستفادة من القيم الفنية والجمالية للتعبيرات الروحية للفن الشعبي للوصول إلى حلول تشكيلية مبتكرة في مجال التصوير يتم صياغتها بتقنيات رقمية حديثة.
2- يمكن الجمع بين المهارات اليدوية والتقنيات الرقمية في إبداع أعمال تصويرية مستوحاة من التعبيرات الروحية للفن الشعبي.
منهج البحث:
استخدم الباحث المنهج الو صفى التحليلي في الجانب النظري والمنهج التجربي في إجراء التجربة الذاتية.
حدود البحث :
- دراسة القيم الفنية والجمالية للتعبيرات الروحية للفن الشعبي والتي تتمثل في الرقصات التي تتميز بها البيئة الشعبية في جنوب مصر وتتنوع ما بين رقصات فردية مثل التنورة والرقص البلدي، ورقصة الخيل، والحجالة، أو ثنائية مثل التحطيب، أو جماعية مثل الندب وضرب الكفوف والزار.
- إقامة معرض يضم مجموعة من الأعمال الفنية المستوحاة من التعبيرات الروحية للفن الشعبي و التي تحمل صفة ( شعبيات رقمية ) يتم صياغتها بالتقنيات الرقمية الحديثة.
نتائج البحث:
في ضوء فروض وأهداف البحث توصل الباحث إلى النتائج التالية:
1- ساعدت دراسة القيم الفنية والجمالية للتعبيرات الروحية للفن الشعبي علي إنتاج أعمال فنية تصويرية تحمل طابع الموروث الشعبي في جنوب مصر.
2- ساعد الجمع بين التقنيات الرقمية الحديثة والمهارات اليدوية علي إنتاج أعمال فنية تصويرية ذات رؤية مستحدثة( صور الأعمال مرفقة بالبحث).
ويوصي البحث:
بمزيد من الدراسة للقيم الفنية والجمالية للأدب الشعبي باعتباره احد صور التعبيرات الروحية للفن الشعبي وتجسيدها في أعمال فنية تصويرية.
The introduction and the problem of the research:

The search for Muruthatna Egyptian popular us to exploration in the spirit of this country and the search for features genuine through the expressions of spiritual folk art, which represents an aspect of human culture and a key element in the structure of cultural construction, as it represents the value of art and plastic arts and input to the creativity of the Painting is addressed techniques digital Representative in (computer) its programs multiple intermediary Advanced toll is visible in the field of fine arts in general and Painting in particular, so that gave the opportunity for the possibility of change and adjustment quickly and easily (in form and color and texture), which requires methods manual effort and time to see and to make it. It then seeks to research how to rooting folklore and preserving the national identity and employment of those expressions of spirituality by using the techniques of modern digital Painting in the creation of the self.
In the light of the above problem is determined by the current research in the following question:
You can access solutions to new plastic in Painting inspired by the expressions of spiritual folk art processors is a digital technology?
Aims of the research:
The research aims to be rooted folklore and maintain national identity through:
1-A study and analysis of models of spiritual expressions of popular art in order to determine the technical and aesthetic values to them.
2-Making use of digital art techniques and component of the recent developments in the creativity of the Painting, inspired by the spiritual expressions of popular art.
Hypothesis of the research:
1-Can take advantage of the artistic values and aesthetic expressions of the spiritual folk art to gain access to innovative solutions in plastic arts in Painting is formulated modern digital techniques.
2-Can be combined with hands-on skills and techniques in the creation of digital Painting inspired by the spiritual expressions of folk art.
Methodology of the research:
The researcher used the descriptive analytical theory and experimental method in the experiment of self.
Within of the Search:
- Study of artistic values and aesthetic expressions of spiritual folk art represented in dances that are characterized by the popular environment in southern Egypt, ranging from dances individual, such as skirts, dance, Municipal, and dancing horses, Ahadjalp, or bilateral, such as logging, or mass, such as scars and hit the paws and Alazar.
- Exhibit a collection of works of art inspired by the expressions of the spiritual and folk art have the capacity (Districts digital) is drafting techniques of modern digital.
Results of the Search:
In the light of the assumptions and objectives of the research the researcher the following results:
1- Helped the study of artistic values and aesthetic expressions of spiritual folk art on the production of photographic works of art bear the stamp of popular tradition in the south of Egypt.
2- The combination of modern digital techniques and manual skills to the production of graphic art with new vision (attached pictures of the search).
recommends of the Search:
Further study of the artistic and aesthetic values of literature as a form of popular expressions of spiritual folk art and reflected in the work of graphic art.

Research Department
Research Journal
الملتقي الدولي الثاني للفنون التشكيلية
حوار جنوب - جنوب
Research Member
Research Publisher
الملتقي الدولي الثاني للفنون التشكيلية
Research Rank
3
Research Vol
NULL
Research Website
جامعة أسيوط
Research Year
2010
Research Pages
NULL