Skip to main content

تطوير تخصص الصحة النفسية والإرشاد النفسى في مصر في ضوء تحديات الثورة الرقمية وتطبيقات الذكاء الاصطناعي

تاريخ البحث
مجلة البحث
ابداعات تربوية (Innovative Educational Journal)
المشارك في البحث
تصنيف البحث
Hi-index 4
عدد البحث
34
موقع البحث
https://doi.org/10.21608/eji.2025.440130
سنة البحث
2025
صفحات البحث
21-44
ملخص البحث

Developing the mental health and psychological counseling specialization in Egypt in light of the challenges of the digital revolution and artificial intelligence applications.

تطوير تخصص الصحة النفسية والإرشاد النفسى في مصر في ضوء تحديات الثورة الرقمية وتطبيقات الذكاء الاصطناعي

د. عبدالله محمد عبدالظاهر الخولى *

مستخلص:

هدفت هذه الدراسة الحالية إلى تقديم رؤية لتطوير تخصص الصحة النفسية والإرشاد النفسى بكليات التربية في مصر في ضوء تحديات الثورة الرقمية وتقنيات الذكاء الاصطناعى وتطبيقاته واسعة الانتشار. مرت تلك الدراسة بمراحل متابعة، المرحلة الأولى: دراسة استطلاعية على عينة من أعضاء هيئة التدريس بقسمي الصحة النفسية بكليتي التربية بأسيوط والمنيا، وقد شمل الاستبيان أسئلة مقيدة ومفتوحة، استطلع الباحث رأى العينة في نقاط القوة والضعف في التخصص، ونقاط القوة والتهديدات، كما تعرف على بعض مقترحاتهم في تطوير التخصص، المرحلة لثانية: وفيها تم تجميع الأدبيات النظرية التي تناولت تطوير الصحة النفسية والإرشاد النفسى التربوى في المدارس والجامعات، وبعض الدراسات التي تناولت العقبات والتحديات التي تقف حجر عثرة أمام الأقسام في تقديم خدمات الصحة النفسية للبيئة الداخلية في كليات الجامعة، وخدمة المجتمع الخارجي في المدارس والأسر، كما تم تجميع دراسات رائدة في مجال تطوير تقديم الخدمات النفسية من خلال الانفتاح على التطور الرقمي والذكاء الاصطناعى والذى تم في المجال الطبي والمجال النفسى، وقد تم دراسة وتحليل أهداف تلك الدراسات ونتائجها من أجل الإفادة منها في تقديم رؤى التطوير في كافة محاور الرؤية المقترحة، المرحلة الثالثة: عرض رؤية تطوير تخصص الصحة النفسية في مصر، وقد تضمنت الرؤية ستة محاور هي: المحور الأول: إنشاء المجلس القومي للصحة النفسية التربوية ، المحور الثاني: تطوير مراكز الإرشاد النفسى والتربوي في الجامعات المصرية، المحور الثالث: إعادة النظر في بعض لوائح طلاب الدبلومات والدراسات العليا، المحور الرابع: تطوير البحث العلمي في مجال الصحة النفسية والإرشاد النفسى في ضوء تحديات الثورة الرقمية وتقنيات الذكاء الاصطناعى ، المحور الخامس: إنشاء كيانات ومنصات رسمية تجمع أقسام الصحة النفسية بكليات التربية في مصر، المحور السادس: محو الأمية النفسية وزيادة التثقيف النفسى لأفراد المجتمع.

 الكلمات المفتاحية: تخصص الصحة النفسية، تحديات الثورة الرقمية، تطبيقات الذكاء الاصطناعى، رؤية مستقبلية.

Developing mental health and psychological counseling in Egypt in light of the challenges of the digital revolution and artificial intelligence applications

Dr. Abdallah Mohamed Abdelzaher AlKholy*

Abstract:

This current study aimed to present a vision for the development of mental health specialization in the departments of colleges of education in Egypt considering the challenges of the digital revolution and artificial intelligence technologies and their widespread applications. This study went through follow-up stages, the first stage: An exploratory study on a sample of faculty members in the departments of mental health in the faculties of education in Assiut and Minya, the questionnaire included restricted and open-ended questions, the researcher explored the opinion of the sample on the strengths and weaknesses of the specialty, strengths and threats, and identified some of their proposals in developing the specialty, the second stage: in which theoretical literature on the development of mental health and educational psychological counseling in schools and universities was collected, and some studies that addressed the obstacles and challenges facing departments in providing mental health services to the internal environment in university faculties and serving the external community in the tide of the digital revolution. Presenting a vision for the development of mental health specialization in Egypt, which included six axes: The first axis: Establishing the National Council for Educational Mental Health, the second axis: Developing psychological and educational counseling centers in Egyptian universities, the third axis: Reconsidering some of the regulations for diploma and postgraduate students, the fourth axis: Developing scientific research in the field of mental health and psychological counseling in light of the challenges of the digital revolution and artificial intelligence technologies: Establishing official entities and platforms that bring together mental health departments in colleges of education in Egypt, the sixth axis: Psychological literacy and psychological education for community members.

Key words: Mental health, psychological counseling, Challenges of the digital revolution, Artificial intelligence applications, future vision.

 

* Professor at the Faculty of Education, Assiut University, Egypt.

Email: abdallah.khalil@edu.au.edu.eg

                                           

 

*  أستاذ الصحة النفسية ، كلية التربية، جامعة أسيوط.

   E-mail : abdallah.khalil@edu.aun.edu.eg