بناء مقياس للمسئولية الاجتماعية المكتسبة
من ممارسة النشاط الرياضي
تهدف الدراسة إلي بناء مقياس للمسئولين الاجتماعية المكتسبة من ممارسة النشاط الرياضي وذلك من خلال تحديد أبعاد المسئولية الاجتماعية ودراسة الفروق بين الطلاب الممارسين للنشاط الرياضي المنظم وزملاءهم الممارسين للنشاط الرياضي الحر في المسئولية الاجتماعية, ولتحقيق هدف الدراسة ثم الاستعانة بالمنهج المسحي, واشتملت عينة الدراسة علي ( 300 ) طالباً من طلاب الصف الثالث الإعدادي اختيروا بالطريقة العمدية منهم (150 طالباً من الصف الثالث الإعدادي بالمدارس الإعدادية الرياضية بمحافظات أسيوط – سوهاج – قنا), (150 طالباً من طلاب الصف الثالث الإعدادي من المدارس الإعدادية العامة بمحافظة أسيوط ) من المسجلين بالعام 2006
وكان أهم ما توصلت إليه الدراسة من نتائج:
- تم التوصل إلي مقياس علمي مقنن لقياس المسئولية الاجتماعية لطلاب الصف الثالث الإعدادي يتمتع بدرجة مناسبة من الصدق والثبات.
- تبين وجود فروقاً ذات دلالة إحصائية بين طلاب المدارس الإعدادية الرياضية وزملاءهم طلاب المدارس الإعدادية العامة في متغير المسئولية الاجتماعية لصالح طلاب المدارس الإعدادية الرياضية.
Constructing scale for social responsibility gain form participation in physical activities
The study aim for Constructing scale for social responsibility gain form participation in physical activities thus from determine social responsibility dimension also study differences between students whos regular for physical Activities and their classmate students whose practicing for leisure physical activities in social responsibility, to achievement the aim of this study researchers were used survey approach, sample including (300) students selected intentional, form sports preparatory schools in (Assiut – sohag – kina) researcher selected (150) students who's registered in grade three in there school for the year 2005, Also selected (150) students in grade three from three preparatory public schools in Assiut city.
The main study finding:
- Gain access to scientific scale for measuring social responsibility for grade three in preparatory stage distinguished by suitable and acceptable level of validity and stability.
There are statistically significant between students from sports preparatory schools and their classmate students from public preparatory school in favor of sports preparatory school in social responsibility
Research Abstract
Research Department
Research Journal
- المؤتمر العلمى الثالث لكلية الحقوق بالإشتراك مع كلية التربية الرياضية-7/3/2007.
Research Member
Research Rank
4
Research Year
2007