Skip to main content

برنامج مقترح لتدريب وصقل معلمي التربية البدنية والرياضية بمرحلة التعليم الابتدائي على ضوء متطلبات القياس والتقويم

Research Authors
*د. محمود محمد محمد حسن
 د. عاصم صابر راشد حمودي
Research Abstract

ان التقويم في التربية البدنية والرياضية يتم علي أساس نتائج الاختبارات والمقاييس المستخدمة، لذا تتوقف دقة وسلامة عملية التقويم علي دقة الاختبارات والمقاييس، ويتأسس علي البيانات التي تم جمعها من عملية القياس، ،كماإن ما تعلمه المعلم في مرحلة إعداده لا يمكن أن يظل كافياً للأداء المهني ومتطلبات تنفيذ المناهج الدراسية وقياس وتقويم نتائجها، مما دفع الباحثان إلى وضع برنامج مقترح لتدريب وصقل المعلم أثناء الخدمة لتطوير أدائه المهني في مجال القياس والتقويم، وملاحظة تطور التلميذ في الأداء المهاري أثناء عمليتى التعليم والتعلم ، والقيام بعمليات التقويم والقياس اللازمة لمنهاج التربية البدنية والرياضية بمرحلة التعليم الابتدائي،ويرى الباحثان انه يجب إعادة النظر بصورة مستمرة فى أساليب وأدوات التقويم وتطويرها حتى تحقق شروط التقويم الجيد الذى يتسم بالاستمرارية والشمول, مما دفع الباحثان إلى محاولة القيام بدراسة تدريب وصقل معلمي التربية البدنية والرياضية في ضوء متطلبات القياس والتقويم بمرحلة التعليم الابتدائي.
هدف البحث: يهدف البحث الحالي إلى وضع برنامج لتدريب وصقل معلم التربية البدنية والرياضية بمرحلة التعليم الابتدائي في ضوء متطلبات القياس والتقويم.
منهج البحث: المنهج الوصفي (التحليل والدراسات المسحية) لتحقيق أهداف هذا البحث
مجتمع وعينة البحث: المعلمين والمعلمات، الموجهين والموجهات،خبراء المناهج.
أدوات جمع البيانات: الاستبيان الأول ، الثانى ، الثالث ، بهدف تحديد متطلبات القياس والتقويم، تحديد الأهداف العامة، إبداء الرأي في البرنامج المقترح.
النتائج: تحسين كفايات معلمي التربية الرياضية بمرحلة التعليم الابتدائي في مجال القياس والتقويم للمهارات الحركية بمنهاج التربية البدنية والرياضية والتلاميذ مرحلة التعليم الابتدائي.
التوصيات: تطبيق البرنامج المقترح لتدريب وصقل معلم التربية البدنية والرياضية بمرحلة التعليم الابتدائي في ضوء متطلبات القياس والتقويم، و أن تتبنى الإدارة العامة لتوجيه التربية الرياضية التنسيق مع كليات التربية الرياضية لتنفيذ البرنامج المقترح.

A proposed program to train and refine the teachers of physical education and sport in primary education in the light of the requirements of measurement and evaluation.

D. Mahmoud Mohamed Mohamed Hassan
D. Asim Saber, Rashid Hamoudi
Research problem: Calendar, in physical education and sports are based on test results and the metrics used, so stop accuracy and integrity of the process of evaluating the accuracy of tests and measurements, and is based on data collected from the measurement process, is recognized by what he learned in the process of teacher preparation can not be enough for professional performance and requirements for implementation of curricula and measure and evaluate their outcomes, prompting researchers to develop a proposed program to train and refine the in-service teacher to develop his career in the field of measurement and evaluation, and observing the evolution of the student skill performance during the process of teaching and learning, and to carry out the necessary assessment and measurement of the Platform for Physical Education and Sports Education Stage primary, researchers believed that he must be an ongoing examination of methods and assessment tools and development to fulfill the conditions of Calendar, which is very good continuity and comprehensiveness, prompting researchers to try to study and refine the training of teachers of physical education and sports in light of the requirements of measurement and evaluation in primary education.
Aim of the research: current research aims to develop a program to train and refine the teacher of physical education and sport in primary education in the light of the requirements of measurement and evaluation.
Society and the research sample: teachers, mentors and routers, curriculum experts.
Recommendations: implement the proposed program to train and refine the teacher of physical education and sport in primary education in light of the requirements of measurement and evaluation, and public administration should adopt to guide the coordination with the Physical Education College of Physical Education for the.

Research Rank
0
Research Year
0