Skip to main content

برنامج تدريبي في ضوء نماذج البرمجة اللغوية العصبية لتنمية بعض المتغيرات البدنية والمهارية للاعبي الكرة الطائرة
Training program in the light of the NLP models for the Development of some Physical variables, and skills of volleyball players

Research Authors
د/أحمد خضري محمد
Ahmed Khodary Mohamed
Research Abstract

يهدف البحث إلى وضع برنامج تدريبي في ضوء نماذج البرمجة اللغوية العصبية (بصري، سمعي، حسي حركي) لتنمية بعض المتغيرات البدنية والمهارية لطلاب تخصص تدريب الكرة الطائرة (اللاعبين منهم)، وأستخدم الباحث المنهج التجريبي بتصميم تجريبي ثلاثة مجموعات تجريبية وذلك لمناسبته وطبيعة هذا البحث, اشتمل مجتمع البحث علي طلاب شعبة التدريب الرياضي بكلية التربية الرياضية – جامعة أسيوط, وعددهم 155 طالب وطالبة للعام الدراسي 2008/2009م، وقد تم اختيار اللاعبين منهم كعينة للبحث بالطريقة العمدية، وبلغ عدد العينة 65 طالباً (تخصص تدريب الكرة الطائرة- اللاعبين منهم في أندية مختلفة)، تم تقسيمهم إلي ثلاث مجموعات تجريبية، الأولي (32 بصري)، الثانية (20 سمعي)، الثالثة (13 حسي)، وفقاً لنتائج اختبار نموذج النمط التمثيلي (VAK)Test model pattern representativeness ، واستخدم الباحث لجمع البيانات: اختبار نموذج النمط التمثيلي (VAK)، اختبار الذكاء العالي للدكتور "السيد محمد خيري" ، الاختبارات البدنية، الاختبارات المهارية، البرنامج التدريبي المقترح، وكانت أهم النتائج وجود فروق دالة إحصائيا بين القياسات القبلية والقياسات البعدية للمجموعات الثلاثة في اختبارات المهارات الأساسية (الإرسال من أعلي، استقبال الإرسال، الضرب الساحق) لصالح القياسات البعدية, أن البرنامج التدريبي في ضوء الأنماط التمثيلية للبرمجة اللغوية العصبية له تأثير ايجابيي على مستوى الأداء البدني والمهاري لعينة البحث، أن النمط البصري أكثر انتشاراً بين الناس، ويليه النمط السمعي، وأخيراً النمط الحسي حركي من حيث العدد، أن النمط السمعي له أفضلية على النمط البصري والنمط الحسي حركي في تلقي المعارف، أن النمط البصري يتفوق علي النمط السمعي والنمط الحس حركي في الرياضات التي تعتمد علي المتابعة بالنظر، وتتميز بسرعة الأداء مثل الكرة الطائرة. وأوصى الباحث بأنه يجب مراعاة الفروق الفردية للطلاب واللاعبين باحتواء الوحدات التدريبية والتعليمية علي تدريبات بصرية وسمعية وحسي حركية حسب النمط التمثيلي للطلاب.
The research aims to develop a training program in the light of the models of NLP (visual , auditory , kinesthetic) for the development of some physical variables and skills for students of specialty training volleyball ( players included) The researcher used the experimental method to design an experimental three experimental groups, Included the research community on the students of athletic training at the Faculty of Physical Education - University of Assiut , numbering 155 students for the academic year 2008/2009, has been selected players of them as a sample to look the way intentional, and the number of sample 65 students ( specialty training volleyball - players were in different clubs), were divided into three experimental groups, the initial (32 optical), second (20 audio ) , third (13 voluptuous), according to the results of a test model of the analog -style (VAK) Test model pattern representativeness, The researcher used to collect data: model test pattern representative (VAK), higher IQ test to Dr. "Mohamed Khairi," physical tests, skill tests, the proposed training program, The most important results: Statistically significant differences between the measurements and tribal measurements dimensional to three groups in tests of basic skills (the transmission of the highest, receiving, Attack hitting) in favor of measurements posteriori , that the training program in the light of the patterns of representative NLP has an impact -positive at the level of performance physical and skill of the research sample, the visual style is more prevalent among men, followed by auditory pattern , and finally the pattern of sensory motor in terms of the number, the auditory pattern has a preference on the visual style and pattern of sensory motor to receive knowledge , that the visual style is superior to the auditory pattern and style sense kinesthetic in sports that rely on the follow-up given, and is characterized by fast performance, such as volleyball. Recommended that the researcher must take into account the individual differences of students and players to contain training modules and educational training on the visual and auditory sensory and kinetic style as the representative of the students.

Research Journal
مجلة أسيوط لعلوم وفنون التربية الرياضية،مجلة علمية رياضية متخصصة-كلية التربية الرياضية جامعة أسيوط
Research Member
Research Rank
2
Research Year
2009