Skip to main content

"برنامج تدريبي في ضوء تصنيف لابان لجوانب وأبعاد الحركة لتنمية المهارات الحركية الأساسية والكفاءة الإدراكية الحركية لبراعم الكرة الطائرة"

Training program in the light of the rating Lapan aspects and dimensions of the movement for the development of b

Research Authors
د/ أحمد خضري محمد

Ahmed Khodary Mohamed
Research Abstract

دراسة بعنوان برنامج تدريبي مقترح في ضوء تصنيف لابان لجوانب وأبعاد الحركة لتنمية المهارات الحركية الأساسية والكفاءة الإدراكية لبراعم الكرة الطائرة، وتهدف إلى بناء برنامج في ضوء تصنيف لابان لجوانب وأبعاد الحركة ومعرفة تأثيره علي تنمية المهارات الحركية الأساسية ومتغيرات الكفاءة الإدراكية الحركية براعم الكرة الطائرة (تلاميذ الصف الثالث الابتدائي)، قد أجريت الدراسة علي (40) أربعون تلميذا من البراعم تتراوح أعمارهم من(6 – 9) سنوات تم اختيارهم عشوائياً ، تم تقسيم عينة البحث غلي مجموعتين إحداهم تجريبية والأخرى ضابط، المجموعة التجريبية تخضع للبرنامج التدريبي المقترح في ضوء جوانب وأبعاد الحركة بينما المجموعة الضابطة تخضع للبرنامج التقليدي المتبع.
استغرق تنفيذ البرنامج المقترح (10) أسابيع بعدد (10) وحدات تدريبية تعليمية بواقع درسين تدريبيين في كل وحدة بإجمالي (20) درس تدريبي زمن الدرس (45) دقيقة وبعد تطبيق البرنامج تم إجراء القياسات البعدية وجمع البيانات عن طريق الاختبارات المختارة لقياس المهارات الحركية الأساسية ومقياس بوردو للقدرات الإدراكية الحركية، والتي تم تحليلها إحصائياً باستخدام اختبار ( ت) للفروق للقياس القبلي والبعدي وقد أظهرت النتائج تفوق المجموعة التجريبية التي خضعت للبرنامج المقترح في ضوء جوانب وأبعاد الحركة عن المجموعة الضابطة التي خضعت للبرنامج التقليدي المتبع وقد استخلصت الدراسة صلاحية البرنامج التدريبي المقترح لتنمية المهارات الحركية الأساسية والكفاءة الإدراكية الحركية لبراعم الكرة الطائرة.

A study entitled the proposed training program in light of the rating Lapan aspects and dimensions of the movement for the development of basic motor skills and competence cognitive buds volleyball , and aims to build a program in the light of the rating Lapan aspects and dimensions of the movement and see its effect on the development of basic motor skills and variables efficiency of cognitive motor buds Volleyball ( graders the third primary ), you may study was conducted on (40) Forty students from buds aged ( 6-9 years) were randomly selected , were split sample boil two groups one of whom pilot and the other officer , the experimental group subject to the training program proposed in the light of the aspects and dimensions of movement while subject to the control group followed the traditional program .
Took the implementation of the proposed program (10) weeks the number (10) and training modules education by lessons two training in each unit total (20) studied the training time of the lesson (45 minutes) and after the application of the program was conducted measurements dimensional and data collection by the tests selected to measure the basic motor skills the measure of Bordeaux capacity cognitive motor , which were analyzed statistically using the t-test for differences measured pre and post results showed the superiority of the experimental group that underwent the proposed program in light of the aspects and dimensions of the movement for the control group , which underwent a program of traditional practice has been drawn study the validity of the proposed training program for the development of basic motor skills and cognitive efficiency motor for buds volleyball.

Research Journal
مجلة أسيوط لعلوم وفنون الرياضة- المجلة العلمية الإقليمية كلية التربية الرياضية- جامعة أسيوط.

Assiut Journal of Sports Science and Arts "AJSSA"
Research Member
Research Publisher
Assiut Journal of Sports Science and Arts "AJSSA"
Research Rank
3
Research Year
2012