تهدف هذه الدراسة إلى تصميم برنامج تدريبي مصحوب بمقرر الكتروني لمعالجة أخطاء الأداء لبعض المهارات الأساسية في الكرة الطائرة (الإرسال من أعلى- الضرب الساحق) باستخدام نموذجيين للتحليل الكيفي لدى طلاب شعبة التدريب، قد أجريت الدراسة علي طلاب الفرقة الثالثة (شعبة تدريب) تخصص تدريب الكرة الطائرة كلية التربية الرياضية، جامعة أسيوط، للعام الجامعي (2012- 2013) والبالغ عددهم (20) طالب بالطريقة العمدية، واستخدم التصميم التجريبي لمجموعة تجريبية واحدة طبق عليها البرنامج المقترح، واستغرق تنفيذ البرنامج المقترح (6) أسابيع بعدد وحدتين تدريبيتين لمهارات البحث بواقع درسين تدريبيين في الأسبوع وزمن الدرس (120) دقيقة. ويعد تطبيق البرنامج تم إجراء القياسات البعدية وجمع البيانات عن طريق استمارات تقييم الأداء الفني للمهارات- قيد البحث والتي تم تحليلها إحصائياً باستخدام اختبار (ت) الفروق للقياس القبلي والبعدي. وقد استخلصت الدراسة صدق وصلاحية استمارة تقييم الأداء الفني وأخطائه كوسيلة علمية للتحليل الفني للأداء، وهى وسيلة موضوعية للتقييم وتقدير مستوى الأداء الفني لمهارات (الإرسال من أعلى والضرب الساحق)،و أن البرنامج التدريبي المصحوب بمقرر الكتروني في ضوء التحليل الكيفي له اثر كبير على تحسين مستوى الأداء للمهارات الأساسية في الكرة الطائرة "قيد البحث".
This study aims to design Training technology program to handle errors of technical performance of some main skills in volleyball (down passing, top passing, and massive hitting). The study was conducted on third year students (Department of Teaching) of volleyball at Faculty of Physical Education in Assiut University for the academic year (2012 - 2013), totaling (20) student. Experimental design was used for one experimental group on which the proposed program was applied. Applying the program took (6) weeks about three Training modules of research skills by two lessons per week. Time of each lesson is (120) minutes. After applying the program, we conducted post measurements and collected data through technical performance evaluation forms of the skills under research. They were statistically analyzed using test (T) and differences between pre and post measurements. The study extracted sincerity and validity of evaluation form technical performance and its errors as a scientific method of technical analysis of performance. It is an objective method to evaluate the level of technical performance of skills (down passing, top passing, and Attack hitting). Training technology program in regard of qualitative analysis has a great impact on improving the performance of main skills "under research" in volleyball
Assiut Journal of Sports Science and Arts "AJSSA"