Skip to main content

مقياس معرفي كدالة لتخطيط برامج التدريب في الكرة الطائرة لذوي الاحتياجات
الخاصة ذهنيًا (القابلين للتعلم )
A cognitive measure as a function of planning training programs in volleyball for the disabled mentally (eligible to learning)

Research Authors
أحمد خضري محمد،
عبدالرحمن حسين ابراهيم
Ahmed Khodary, Abdu-Rahman Hussien
Research Abstract

ملخص البحث:
تتمثل مشكلة البحث في عدم وجود مقياس معرفي في مجال الكرة الطائرة لقياس المعارف والمفاهيم الخاصة لذوى الاحتياجات الخاصة ذهنياً (القابلين للتعلم) يمكن الاعتماد عليه عند بناء تخطيط البرامج التدريبية لهذه الفئة، وهذا ما استثار فكر الباحثين إلى عمل بحث يهدف إلى وضع مقياس معرفي كدالة لتخطيط برامج التدريب فى الكرة الطائرة لذوى الاحتياجات الخاصة ذهنياً (القابلين للتعلم)، استخدم الباحثان المنهج الوصفي لمناسبته لطبيعة الدراسة، ويمثل مجتمع البحث تلاميذ مدرسة التربية الفكرية التابعة لإدارة أسيوط التعليمية لذوى الاحتياجات الخاصة ذهنياً لمرحلة الإعداد المهني (القابلين للتعلم) بمحافظة أسيوط وعددهم (45) تلميذاً، وكانت العينة (35) تلميذ من مجتمع البحث، وتم اختيارهم بالطريقة العمدية، واستخدم الباحثان في جمع البيانات تحليل المراجع، المقابلة الشخصية، الاستبيان، وكانت أهم النتائج انه يمكن قياس الجانب المعرفي في الكرة الطائرة لذوى الاحتياجات الخاصة ذهنياً (القابلين للتعلم) من خلال تطبيق المقياس بمحاوره الثلاث التالية (المهارات الأساسية- قانون الكرة الطائرة - القيم والسلوك).
The problem of the search is represent in the absence of a measure of knowledge in the field of volleyball to measure the knowledge and concepts for people with the disabled mentally (eligible to learning), and this measure can be relied upon when building planning training programs for this category, and this is what provoked thought the researchers to conduct a research aimed at putting the Cognitive measure as a function of planning training programs in volleyball for the disabled mentally (eligible to learning), the researchers used the descriptive method, representing the research community the pupils in the school of Intellectual Education, which belong to the Department of Assiut education for people the disabled mentally (eligible to learning) in Assiut Governorate and the number of the pupil was (45), and the sample was (35) students from the research community, and the researchers used analyzing references, personal interview, questionnaire, and the most important results was that we can measured the Cognitive in volleyball for the disabled mentally (eligible to learning) through the application of the scale with its three following axes (basic skills - the law of volleyball - the values and behavior).

Research Journal
المؤتمر العلمي الدولي " رياضة الجامعات العربية –آفاق وتطلعات " ضمن فعاليات الدورة الرياضية العربية الثانية للجامعات، الاتحاد الرياضي المصري للجامعات،
World Journal of Sport Sciences "WJSS"
Research Member
Research Publisher
World Journal of Sport Sciences "WJSS"
Research Rank
3
Research Vol
(2010) October 15-20
Research Year
2010