Skip to main content

تطبيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة وعلاقتها بالكفايات المهنية لمعلمي التربية الرياضية بمحافظة أسيوط
The Application of the Principles of Quality Assurance and its Relationship to the Professional Requirements of Teachers of Physical Education
in Assiut G

Research Authors
** 1) Dr. Ayman Abdou Muhammad Muhammad,
** 2)Dr. Ranya Morsy Abulabbas AbdulAziz
*د/ أيمن عبده محمد محمد **د/ رانيا مرسى أبو العباس عبد العزيز
Research Abstract

تطبيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة وعلاقتها بالكفايات المهنية
لمعلمي التربية الرياضية بمحافظة أسيوط
*د/ أيمن عبده محمد محمد **د/ رانيا مرسى أبو العباس عبد العزيز

استهدفت الدراسة إلى التعرف على مدى تطبيق إدارة الجودة الشاملة وعلاقتها بالكفايات المهنية لمعلمي التربية الرياضية بمحافظة أسيوط من خلال:-مدى تطبيق المديرين لمبادئ إدارة الجودة الشاملة فى الإدارة المدرسية من وجهة نظر المعلمين والمديرين.
- مدى توافر الكفايات المهنية لمعلمي التربية الرياضية من وجهة نظر المعلمين والمديرين.
-العلاقة بين تطبيق المديرين لمبادئ إدارة الجودة الشاملة وتوافر الكفايات المهنية لمعلمي التربية الرياضية، الفروق بين أراء المعلمين والمديرين حول مدى تطبيق المديرين لإدارة الجودة الشاملة،- الفروق بين أراء المديرين والمعلمين حول توافر الكفايات المهنية لمعلمي التربية الرياضية،قام الباحثان باختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية العمدية من مديري مدارس إدارة أسيوط التعليمية ومعلمي التربية الرياضية بذات المدرسة و الإدارة وتكونت عينة الدراسة من ( 90)فردا موزعة على النحو التالي:عينة المديرين :تكونت عينة الدراسة من مديري المدارس الإعدادية بمحافظة أسيوط وبلغ عددهم (30 ) مديرا،عينة المعلمين: تكونت عينة المعلمين من (60 )معلما بمدارس أسيوط الإعدادية،واستخدم الباحثان استمارة الاستبيان كأدوات لجمع البيانات واشتملت على بعدين أساسين البعد الأول: مبادئ إدارة الجودة الشاملة وتتضمن عدد ( 86) عبارة بنسبة (45.503%)، والبعد الثاني :الكفايات المهنية وتتضمن عدد ( 103) عبارة وبنسبة (54.497%)،كما قاما الباحثان قام الباحثان بتطبيق استمارة الاستبيان على عينة الدراسة من مديري المدارس الإعدادية بمديرية أسيوط التعليمية ومعلمي التربية الرياضية بذات المدارس والإدارة في الفترة من 1/10/2006 إلى 30/12/2006م، وتوصل الباحثان إلى أن بالنسبة للبعد الأول: مدى تطبيق المديرين لمبادئ إدارة الجودة الشاملة كانت كالتالي:أن المديرين يطبقون مبادئ إدارة الجودة الشاملة بدرجة كبيرة من وجهة نظر المديرين كما أن المديرين يطبقون مبادئ إدارة الجودة الشاملة بدرجة متوسطة من نظر المعلمين.
بالنسبة للبعد الثاني: مدى توافر الكفايات المهنية للمعلمين كانت كالتالي:تتوافر الكفايات المهنية للمعملين بدرجة ضعيفة من وجهة نظر المديرين،تتوافر الكفايات المهنية للمعلمين بدرجة متوسطة من وجهة نظر المعلمين، كما اوصا الباحثان بضرورة أن يقوم المديرين بالتعرف على احتياجات المعلمين من العملية التعليمية وتلبيتها لتحقيق رضا المعلمين ، الأمر الذي قد يؤدى إلى رفع الكفايات المهنية للمعلمين.
The Application of the Principles of Quality Assurance and its Relationship to the Professional Requirements of Teachers of Physical Education
in Assiut Governorate**
** 1) Dr. Ayman Abdou Muhammad Muhammad,
** 2)Dr. Ranya Morsy Abulabbas AbdulAziz

The present paper attempts to investigate the extent of the application of the principles of quality assurance and its relationship to the professional requirements of teachers of physical education in Assiut governorate. The level of the headmasters’ application will be investigated through taking the viewpoint of both teachers and managers or headmasters, the availability of facilities, the relationship application and availability of facilities, the differences between the viewpoint of teachers and masters over these points.
The sample of the study was selected according to the random purposeful way. the sample was 90 persons: 30 managers from Assiut prep schools; 60 teachers from Assiut prep schools. The tool of the study was a questionnaire that had two dimensions: the first covers principles of quality assurance and contains 86 sentences(45.503%); the second dimension covers the professional facilities and contains 103 sentences (54.497%).The time of application from 10/01/2006 to 12/30/2006.
It was found that , for the 1st dimension, managers apply principles of quality assurance at high degrees from their point of view; however, it was found out that managers apply such principles at a medium level according to the view of teachers. Regarding the second dimension, managers say that teachers do not have sufficient facilities(i.e. facilities are weak); teachers say that facilities are at a medium level. The study recommends that managers know the needs of teachers and achieve them, something that would improve the educational process.

**1) Lecturer at Dept. of Methodology and Physical Education, Faculty of Physical Education, Assiut University, Egypt.
**2)Lecturer at Dept. of Sports Administration and Recreation, Faculty of Physical Education, Assiut University, Egypt.

Research Journal
المؤتمر العلمي الدولي الثالث"القانون والرياضة"لكليتي الحقوق والتربية الرياضية جامعة أسيوط
Research Member
Research Publisher
كلية التربية الرياضية -جامعة أسشيوط
Research Rank
3
Research Year
2007